Ligne de Petite Ceinture Paris

 

Hoe verloor Parijs zijn ringspoorlijn?




Zelfstandige spoorwegbedrijven bedienden elk een deel van Frankrijk en hadden hun eigen (kop)statons die tot in de stad Parijs reikten. Een onderlinge verbinding was er niet. Met het oog op een eventuele komst van de Pruisen bleek dat onhandig voor het vervoer van militairen en hun materieel. De overheid besloot een ringspoor aan te leggen, net achter de vesting die rond de stad lag. In stukken kwam die klaar en ook opengesteld voor personenvervoer. Ten tijde van de l'Exposition Universelle van 1900 vervoerde de lijn een record aantal personen. Sindsdien ging het bergafwaarts. In 1934 werd de lijn gesloten voor personenverkeer. Heden te dage zijn delen geheeel opgeruimd, maar ligt de lijn er grotendeels nog desolaat bij. Zonde van de infrastrucuur zou je zeggen. En in vreemd contrast met de ringlijn van de S-Bahn in Berlijn, die van vergelijkbare lengte is en meer dan 400.000 personen per werkdag vervoert.



Zie verder:
Petie Ceinture (l'Association Sauvegarde Petite Ceinture)


20-2-2012